Få ut dina vinster från onlinecasino

Destra advokatbyrå har advokater och jurister med kunskapen och erfarenheten som krävs för att få ut dina vinster eller insättningar från ett spelföretag när ditt konto blockats.

Har ett spelföretag blockat ditt konto och konfiskerat dina pengar?

Ibland händer det att ett spelföretag, onlinekasino, låser en spelares konto och vägrar betala ut dennes pengar. Om detta händer är det ofta klokt att ta hjälp av en advokat. Destra advokatbyrå har erfarenhet av ärenden mot spelföretag. Kontakta oss direkt för att få hjälp mot ett nätkasino eller läs mer nedan om hur det kan gå till i en sådan tvist.

Vad kan man göra om ett nätkasino inte betalar ut ens pengar?

Har ditt spelkonto låsts och vill onlinecasinot inte betala ut dina pengar? Då är det viktigt att du får professionell hjälp så snart som möjligt.

Advokaterna och juristerna på Destra advokatbyrå kan hjälpa dig få ut dina pengar på ett snabbt och effektivt sätt. När du väljer att anlita oss kan du vara säker på att du får den bästa möjliga representationen. Vi kommer att ge dig personlig service och hjälpa dig att få tillbaka dina pengar.

Kan man verkligen få ut sina pengar?

Ibland försöker spelföretag att vägra betala ut vinster bara för att förhala processen. Om man inte har fuskat eller gjort fel vid registrering finns det inte så många argument för att du inte ska få ut dina pengar.

Det brukar alltså gå att få ut sina pengar från onlinekasinon, även om de vill ge sken av att det inte går. Ofta krävs det dock att man stämmer dem i domstol. Vi har exempel på klienter som fått ut 100 % av sina insättningar efter att vi trätt in som ombud, men vanligare är att man kommer överens och får ut 40-70 % av sina vinster.

Ibland försöker spelföretag att vägra betala ut vinster bara för att förhala processen.

Hur går det till?

Varje tvist är unik och det går inte att säga hur varje tvist går till. Vissa har haft uttömmande kontakt med kundtjänst innan de kommer till oss, vissa har anmält till ARN och vissa har redan stämt spelföretaget själva. Nedan beskriver vi hur det kan gå till och hur mycket det kan kosta att anlita oss.

Innan vi antar dig som klient granskar vi först ditt krav för att se om det finns förutsättningar för oss att över huvud taget hjälpa dig.

Steg 1 - kontakt med support

Det första steget när ett spelföretag blockar ditt konto eller vägrar betala ut dina vinster eller insättningar är att kontakta support. Det är bra att anlita en advokat redan i det här stadiet för att få hjälp att formulera sig korrekt och granska anledningarna till onlinekasinots vägran att betala ut dina pengar.

Vi försöker alltid i det här stadiet komma till en team leader eller annan senior person i casinots support. Ofta går det att lösa tvisten redan här.

Steg 2 - fundera på en anmälan till Spelinspektionen eller MGA

Beroende på hur steg ett går kan nästa steg bli att fundera på en anmälan till Spelinspektionen om kasinot har svensk spellicens eller Malta Gaming Authority (MGA). Ofta vill spelföretag undvika uppmärksamhet från reglerande myndighet eftersom detta kan leda till böter eller indragen licens.

Steg 3 - anmäla till Allmänna reklamationsnämnden

Ofta går det att anmäla ett kasino med svensk licens till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Detta brukar vi avråda från eftersom ARNs “beslut” inte måste följas - det är bara en rekommendation. Dock kan man försöka göra detta själva om man vill spara på advokatarvode, något vi avråder från (läs mer nedan om arvode).

Steg 4 - stämma spelföretaget i domstol

Om spelföretaget har svensk licens, vilket är ganska vanligt om nätkasinots hemsida är på svenska, kan man oftast stämma företaget i Sverige, även om det är ett maltesiskt företag som driver onlinekasinot. I sådant fall blir det oftast domstolen i den ort som du bor på som avgör tvisten.

Hur går det till att stämma ett spelföretag i domstol?

Stämningsansökan och svaromål

Ofta går det att stämma ett spelföretag i den domstol på orten du bor i. Om så är fallet är första steget, förutsatt att man inte kommer längre i sina kontakter med onlinecasinot, att skriva en stämningsansökan.

Därefter får nätkasinot en möjlighet att besvara stämningsansökan i ett svaromål.

Härefter är det vanligt att man utbyter en skrift till på vardera sidan eller så kallar domstolen direkt till en muntlig förberedelse, “MUF”.

Ofta går det att stämma ett spelföretag i den domstol på orten du bor i.

Muntlig förberedelse

En MUF går ut på att undersöka parternas respektive argument och eventuellt bevisning. Det viktigaste inslaget på en MUF är dock att domaren försöker få parterna att förlikas, komma till en frivillig överenskommelse.

Förlikningsdiskussioner

En förlikning innebär oftast att du som har ett krav får släppa lite på ditt krav och varje part får betala sin egen advokat. Ibland förekommer det även att nätkasinot vill att man ska ha en “NDA”, non-disclosure agreement eller sekretessavtal som innebär att du inte får prata om tvisten eller lösningen.

En vanlig förlikning brukar vara på mellan 30 - 70 % av ditt totala krav. Vid en förlikning brukar man få ut sina pengar snabbt, en fördel mot att driva en process till rättegång.

Man kan när som helst under processens gång nå en förlikning. Om man inte gör det kommer domstolen till slut kalla parterna till en rättegång.

Bevisuppgift

Innan domstolen kallar till rättegång får parterna en chans att lämna in sina bevisuppgifter - en förteckning över samtliga bevis man vill använda i målet. Ofta är detta bilder, avtal och vittnen.

Rättegång och dom

Därefter blir det en rättegång och sedan kommer domstolens dom. Totalt kan processen ta upp till 18 månader. Därefter kan avgörandet överklagas till hovrätten, vilket kan ta ytterligare 18 månader i värsta fall.

Det är i vår erfarenhet klart att föredra att försöka förlikas med nätkasinot, eftersom det går snabbare och det är “säkra” pengar. Om man vinner en rättegång kan det ändå bli så att man måste driva in pengarna genom Kronofogden, vilket kan ta lång tid.

Vad kostar det att anlita en advokat?

Det är allmänt känt att advokater är dyra och vi är inget undantag. Dock är det ofta dyrare att inte anlita en advokat om man fått en stor vinst konfiskerad och sitt konto blockat av ett spelföretag. De flesta människor har också rättsskydd i sina hemförsäkringar, som ersätter en stor del av advokatkostnader. På grund av tidigare erfarenhet kan vi lösa tvister om spel effektivt och även erbjuda en resultatbaserad modell för arvode.

I vanliga fall kostar en domstolstvist cirka 50 000 - 250 000 kr utan rättsskydd. Beroende på hur stort ditt krav är kan vi erbjuda en resultatbaserad arvoderingsmodell, alltså att vi tar betalt utefter hur bra det går i tvisten och hur snabbt det löser sig.

I sådant fall tar vi en grundavgift på cirka 1 845 kr i timmen, varav rättskyddet ersätter 75-80 % beroende på försäkringsbolag. Om du förlorar tvisten behöver du oftast bara betala 20 % eller cirka 370 kr i timmen - resten betalar försäkringen. Om du vinner eller vi når en förlikning tar vi betalt utefter en på förhand avtalad modell, som skiljer sig från fall till fall.

Som advokatbyrå får vi inte ta ett arvode som är en procentandel av det du får ut, t.ex. att vi tar 50 % av eventuellt utfall. Det är därför vi har arbetat fram det resultatbaserade arvodet.

Vi tar betalt utefter hur bra det går i tvisten och hur snabbt det löser sig.

Varför anlita Destra advokatbyrå?

Anledningarna till att anlita oss är flera. Vi har erfarenhet av liknande tvister och kan därmed lösa dem snabbare och effektivare än någon som inte har liknande erfarenhet. Det blir billigare och snabbare för dig.

Vi har även viss branschkunskap själva och kontakter inom branschen på Malta som vid behov kan agera sakkunniga vittnen i domstol. Detta är en klar fördel som kan vara avgörande - spelföretagets ord blir inte lag.

Slutligen erbjuder vår resultatbaserade modell en förutsägbarhet för dig i vad tvisten kommer kosta dig och om inte du får ut några pengar ur tvisten stannar utgiften för vårt arvode oftast vid cirka 370 kr i timmen för dig.

Hör av dig idag!

Om du har hamnat i tvist med ett onlinecasino borde du höra av dig idag. Den första kontakten är alltid gratis. Ring 046-600 06, mejla kontakt@destra.se eller använda kontaktformuläret nedan. Ju tidigare du hör av dig, desto bättre är dina chanser.